Eşecul proiectelor europene

ebhtsrt-e1428783681730

Îmi permit a spune, că lipsa de seriozitate în ceea ce priveşte abordarea cursurilor în cadrul proiectelor europene i-a îndepărtat pe oameni. Astfel, graficul activităţilor din proiecte este foarte greu de îndeplinit, iar poveştile de succes sunt excepţii. Cursuri de competenţe antreprenoriale unde nu se învaţă absolut nimic, calificări imaginare şi drept urmare, timp pierdut. Mai mult, 3 milioane de români din forţa activă au plecat peste hotare, iar dintre cei rămaşi sunt foarte puţini doritori cu toate că există prime de participare la aceste cursuri. Neseriozitatea folosirii unor fonduri spune absolut tot. Şi aici nu mai este vorba despre imaturitatea unui sistem hipercentralizat, ci de atitudinea colectivă a cheltuirii unor bani ce sunt puşi la dispoziţie de UE. Personal am avut ocazia de a urma un curs de “Manager proiect” în cadrul IFES Cluj. În drumul meu printre proiecte, a fost singurul curs ce a fost abordat cu seriozitate, iar examenul de absolvire nu a fost un test grilă, ci întocmirea şi susţinerea unui proiect. Un singur exemplu într-o multitudine de proiecte e foarte puţin. O poveste de mare succes o reprezintă şi investiţia de la Salina Turda. Alte exemple pozitive nu cunosc. Aşadar, problema atragerii banilor europeni nu este doar sistemică. Mentalitatea este baza dezvoltării unei societăţi.

Mergând mai departe, am încercat să atrag proiecte în agricultură. Am luat legătura cu foarte multe persoane care şi-au exprimat dorinţa de a face o asemenea investiţie. Inutil a spune, că acestea au fost incapabile de-a se exprima coerent în ceea ce priveşte dorinţa lor. Nu au fost în stare să-mi scrie pe-o bucată de hârtie ceea ce doresc, începând de la mijloacele disponibile înaintea începerii proiectului la ideea de investiţie şi mai apoi la finalul proiectului şi la mentenanţa lui. Cu analfabeţi nu poţi ajunge nicăieri. Să-mi fie iertat, prea mulţi. Aici am ajuns după 25 de ani. Şansele noastre de dezvoltare nu îşi au rădăcina în olimpici. Ei sunt excepţiile ce vor părăsi România pentru că nu vor putea supravieţui într-o mare de analfabeţi, pseudoanalfabeţi sau analfabeţi funcţionali. Cei care au mai rămas şi care nu fac parte din această categorie, respectiv cei din “Mica Românie”, trăiesc o dramă. Pur şi simplu, nu ştii ce şi cum să mai faci pentru a nu leza analfabeţii şi până unde să te cobori pentru a-i ridica. Am auzit zilele trecute, că s-a luat hotărârea de-a se emite şi certificate pentru absolvirea a 4 clase. Am spus mai demult şi nu am greşit, că o să ne fie dor de diplomele de licenţă, deoarece azi, cei cu studii superioare sunt judecaţi de cei care au la bază liceul, dar mâine vor fi excepţii cei care vor termina liceul, iar aceştia vor fi judecaţi de cei cu 4 clase ori mai puţin.

Mergând şi mai departe, faceţi un exerciţiu de imaginaţie al patronului cu 4 clase, care printr-o anumită conjunctură şi-a deschis o firmă şi are angajaţi. Comportamentul lui se va răspândi în societate. Unde vom ajunge ? Şi nu UE este de vină, ci degradarea societăţii româneşti care singură nu ştie progresa.

Ioana Haitchi

One thought on “Eşecul proiectelor europene

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s